zondag 27 oktober 2013

Huwelijksgebruiken zoals het weggeven van de bruid

Sommige huwelijksgebruiken zien er schattig uit, of zorgen voor een emotioneel moment. Het weggeven van de bruid is een voorbeeld van de laatste categorie. Hoe mooi ook, is het een overblijfsel van een minder fraaie traditie, waar vrouwen niet gelijkwaardig waren aan mannen. Een overzicht van de handelingsonbekwaamheid van de vrouw in de Belgische situatie.
Sinds de Code Napoleon van 1804, die model stond voor het Belgische Burgerlijk Wetboek, werd de gehuwde vrouw tot diep in de twintigste eeuw gezien als een ondergeschikte persoon, die dezelfde bescherming en bijstand nodig had als een minderjarige. In het trouwboekje van 1804 stond dat de vrouw gehoorzaamheid verschuldigd was aan haar man en dat de man bescherming verschuldigd was aan zijn vrouw. Daarenboven had de man het recht om toezicht te houden op het doen en laten van zijn vrouw. De gehuwde vrouw was ook handelingsonbekwaam. Ze had de toestemming nodig van haar man om rechtshandelingen te stellen en op die manier kon de man opnieuw zijn vrouw controleren. Het overwicht van de man bleek ook uit het bestuur van de goederen. In het stelsels van gemeenschap van goederen bestuurde de man zowel de gemeenschappelijke goederen als de goederen van zijn vrouw.
Het zou nog tot de wet van 20 juli 1932 duren vooraleer in deze ondergeschikte positie van de gehuwde vrouw een beginnende verandering kwam. De principes van de maritale macht en de handelingsonbekwaamheid werden behouden, maar er werd gepoogd deze bepalingen te verzachten. Bij misbruik van de maritale macht konden de machten van de man beknot worden en de handelingsonbekwaamheid van de gehuwde vrouw kon worden opgeheven. Tenslotte mocht de gehuwde vrouw de goederen, die ze verkregen had door eigen arbeid, zelf besturen.
De wet van 30 april 1958 wijzigde de wederzijdse rechten en plichten van de echtgenoten en schafte de bepaling af die stelde dat de vrouw gehoorzaamheid verschuldigd was aan haar man. De maritale macht werd dus afgeschaft en de onbekwaamheid van de gehuwde vrouw werd opgeheven. Juridisch gezien waren man en vrouw binnen het huwelijk nu gelijk, maar daarmee waren nog niet alle discriminaties verdwenen. De man bleef het hoofd van de huwelijksgemeenschap en vermits het huwelijksvermogensrecht niet gewijzigd werd, bleef de man zowel de goederen van de gemeenschap als de goederen van zijn vrouw beheren. In theorie was de gehuwde vrouw dan wel ontvoogd, in praktijk bleef ze handelingsonbekwaam en afhankelijk van haar man.
De volledige gelijkheid tussen man en vrouw binnen het huwelijk werd in België bereikt door de wet van 14 juli 1976 doordat ook de huwelijksvermogensstelsels hervormd werden. De vrijheid om zelf een huwelijksvermogensstelsel te kiezen bleef en in geval van scheiding van goederen, bevestigde de wetgever de gelijkheid tussen man en vrouw. Bij de gemeenschap van goederen, die tevens het wettelijk stelsel was, werd bepaald dat de echtgenoten elk hun persoonlijk vermogen alleen bestuurden terwijl het gemeenschappelijk vermogen door beiden bestuurd werd. Door deze wet kreeg de vrouw niet alleen dezelfde rechten en plichten als haar echtgenoot, ze beschikte ook over dezelfde bevoegdheden. Dit maakte de gehuwde vrouw zowel voor de wet als in de praktijk gelijk aan haar man.  

Hoe mooi tradities ook zijn, hoe ze ook worden aangepast, welke nieuwe inhoud er ook aan wordt gegeven, we mogen misschien de achterliggende gedachte niet uit het oog verliezen.
Ook vandaag zien we nog steeds een ongelijkheid tussen man en vrouw in bepaalde strekkingen binnen de drie dominante geloofsovertuigingen in België (Christendom, Islam en Jodendom). Ze baseren zich daarbij steeds op een nogal letterlijke lezing van Bijbel of Koran en een wil om oude tradities in ere te houden. Teksten zijn bijvoorbeeld Genesis 2:15;3:20;17:1-12, maar ook 1 Korinthe 11:7-9;  1 Timoteüs 2:11-13 en Soera 4:34. 

Misschien kunnen we de traditie van het weggeven van de bruid aanvullen met een nieuwe traditie nl. het weggeven van de bruidegom door de moeder? Als we dit honderd jaar doen, zal ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten